PBN – co to jest i jak z niego korzystać?
Szukasz szczegółowych informacji o PBN? Doskonale trafiłeś! Wejdź tu.
Żeby konsument wyszukał twój biznes powinieneś nie tylko mieć firmową stronę www, lecz również postarać się o jej pojawianie się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest zawartość strony oraz to czy systematycznie publikowane są na niej nowe profesjonalne i użyteczne dla potencjalnego klienta treści. Ale nie wolno również pominąć tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest korzystanie z PBN-ów – prywatnych sieci portali.
Private blog network, czyli do czego przydają się PBNy?
PBNy są prywatne, bowiem są zakładane a następnie zarządzane przez jeden podmiot (zwykle przez firmę SEO bądź sporą agencję marketingową), który dba o jakość pojawiających się tam artykułów. PBNy są zazwyczaj wykorzystywane jako jeden z elementów szerokiej strategii reklamowej, co wypada silnie zaakcentować, ponieważ najlepsze rezultaty ich zastosowania zauważa się w stosunku do stron, które zostały uprzednio starannie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz treści. Prywatne sieci serwisów nie tylko umożliwiają pozyskanie pokaźnej ilości linków przychodzących do strony, ale także na ich zróżnicowanie, co jest pozytywnie postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Za wadę PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie sporo kosztuje, a potem trzeba przeznaczać niemało godzin na utrzymanie ich na odpowiednim poziomie.
Artykuły z linkiem kanonicznym oraz wizytówki NAP, czyli jak korzystać z możliwości PBN
PBNy rewelacyjnie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można za ich pośrednictwem publikować tematyczne artykuły sponsorowane będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To generalnie każde miejsce w sieci, gdzie widoczne są najważniejsze informacje telekontaktowe firmy – jej e-mail lub telefon, adres stacjonarny i nazwa. Na przykład wizytówka GMF jest NAP-em, ale jest nim także wpis w internetowym rejestrze firm, profil na portalu społecznościowym albo artykuł, w którym dodano firmowe informacje kontaktowe.
Następna efektywna metoda wykorzystania możliwości PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. Polegają one na powtórnej publikacji wartościowych artykułów ze wskazaniem hiperłącza do źródła tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takiej sytuacji algorytmy wyszukiwarek na ogół oceniają lepiej wartość pierwotnego artykułu, bowiem natrafianie na odnośniki do niego na różnych blogach zewnętrznych postrzegają jako sygnał, iż pod danym adresem kanonicznym opublikowane są rzetelne, warte uwagi teksy. Publikacje z canonicalem najlepiej sprawdzają się przy tekstach z sektora YMYL, gdzie ważne jest pozyskanie wysokiego autorytetu, czyli tych związanych głównie z bieżącymi informacjami, doradztwem prawnym, finansami i zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO